Czarna skrzynka
Czym jest czarna skrzynka?
Być może kojarzy Ci się z urządzeniem rejestrującym, zainstalowanym w samolotach. Jednak nie o takiej czarnej skrzynce będzie mowa w tym artykule. Z czarną skrzynką powinni mieć do czynienia również inwestorzy w nieruchomości.
Szczególnie ci, którym zależy, żeby olbrzymi wysiłek, hektolitry wylanego potu i ulokowanie majątku w nieruchomościach nie poszły marne.
Jeśli inwestujesz w nieruchomości, wszystkie ważne informacje o swojej działalności powinieneś przechowywać w jednym miejscu. To “miejsce”, tę przestrzeń nazywamy czarną skrzynką.
Dlaczego warto? Czarna skrzynka jest formą zabezpieczenia na czarną godzinę.
Nikt z nas nie zna kodu na nieśmiertelność ani na wieczne bogactwo. Wszyscy jesteśmy narażeni na pewne ryzyko. Co, gdybyś nagle był niedostępny, musiał pilnie opuścić kraj, umarł albo został skazany na wieczne przykucie do łóżka i podłączenie do respiratora? Nie chciałbyś, żeby Twój biznes (wraz z Tobą) nagle zniknął z powierzchni ziemi, prawda?
Nie musi się tak stać. Przeciwdziałać temu będzie odpowiednio wyposażona czarna skrzynka.
Co dokładnie powinno się w niej znaleźć?
Po pierwsze, testament. Najlepiej spisać go w wersji notarialnej – a przed spisaniem zrobić dokładne rozeznanie życia zawodowego i prywatnego.
Po drugie, wszelkie pełnomocnictwa. Mogą obejmować zbycie i nabycie nieruchomości, reprezentację przed zarządcami, obsługę kredytów hipotecznych i wiele innych – z możliwością udzielania dalszych pełnomocnictw. Oczywiście wybieraj zaufanych ludzi. Forma mnoga to nie przypadek; najlepiej kilku.
Wśród pełnomocnictw należy wymienić pełnomocnictwo do procesów bankowych. Warto, żebyś miał osobne pełnomocnictwa dla różnych procesów bankowych i konkretnych produktów finansowych. Może pomóc Ci to w kontakcie z bankiem. Kupując nieruchomość, która jest w kredycie, zanim spłacisz kredyt, musisz pobrać promesę bankową. W przeciwnym razie interesy mogą być trudniejsze.
Po trzecie, pełnomocnictwo do zarządzania podmiotem. Jak to działa? Mamy Pana X, który “posiada” 10 nieruchomości. Skąd cudzysłowie? W księdze wieczystej nie znajdziemy Pana X, lecz jego spółkę. W takiej sytuacja wystarczy, żeby zaufana osoba miała możliwość przejęcia udziałów lub działania w imieniu spółki. Pozwala na to pełnomocnictwo.
Jak przechowywać takie dokumenty? Najlepiej w formie notarialnej, aby łatwo było je potencjalnie odzyskać, i w trzech różnych miejscach: w chmurze, zakopane pod ziemią i w sejfie.
Nie, nie jest to żart. Im bezpieczniejsza jest wiedza o Twoim biznesie, tym lepsza przyszłość Twoja i Twoich bliskich.
Poza tym w czarnej skrzynce warto umieścić swoistą instrukcji obsługi Twojego biznesu. Nawet jeśli ktoś ma wszystkie dokumenty potrzebne do działania, nie oznacza to, że będzie wiedział, jak i z kim działać. Instrukcja znacznie to ułatwi.
Nie zaszkodzi Wam, jeśli w czarnej skrzynce znajdzie się miejsce na portfele kryptowalutowe czy sprzętowe, konta bankowe oraz loginy. Człowiek, który zajmował się będzie nieruchomościami podczas Twojej nieobecności, może Ci kiedyś za to podziękować.
Szukasz wzoru pełnomocnictwa? Zajrzyj na naszą stronę: 3qq.pl i zostaw swojego maila!
Dbaj o bezpieczeństwo Twojego biznesu.